تبلیغات
SARTANAB - كوه پیمایی بلند مدت

SARTANAB

ما برای بوسیدن خاك سر قله ها چه خطر ها كرده ایم . چه خطر ها كرده ایم

پنجشنبه 26 خرداد 1390

كوه پیمایی بلند مدت

نویسنده: محمدرضا قربانی   طبقه بندی: ایمیل های رسیده، 


در كوه پیمایی، قدمهای متعادل و آهنگ ثابت و سرعت یكنواخت ركن اساسی
 
می باشند. چنانچه یك روش كوه پیمایی بسیار مهم را خواسته باشیم تعیین
 
كنیم كه بر اساس آن سرعت راه پیما تنظیم و انرژی ذخیره و به طور متعادل
 
 مصرف گردد آن روش قدم برداشتن توأم با استراحت می باشد. راه پیمایی
 
 در كوهستان همراه با صرف انرژی زیاد است لذا پا و ششها احتیاج به یك زمان
 
 كوتاه استراحت در خلال حركت پیدا می كنند. در قدم آهسته همان طور كه در هر
 
گام یك لحظه و مكث وجود دارد، تعداد تنفس می باید با این جریان تطبیق داده شود.

 

 


به طور مثال در شرایط معمولی هر سه یا چهار گام یك عمل دم و هر سه یا چهار
 
گام دیگر با عمل بازدم هماهنگ می گردد، در این مثال گامها سریعتر از ریه های شخص
 
 عمل می كند و در واقع گامها باید در مكث بوجود آمده استراحت كنند لكن در ارتفاعاتی
 
 كه هوا رقیق است ریه ها احتیاج به مكث دارند و در ازاء هر دو، سه، یا پنج نفس
 
یك قدم برداشته می شود.

در ارتفاعات بالا كوه نوردان می باید آگاهانه نفس عمیق و سریع و پشت سر
 
هم بكشند در ارتفاعات پایین عضله های پا هستند كه احتیاج به زمان بیشتری
 
 جهت كسب انرژی دارند. یك عامل مهم در راه پیمایی توأم با استراحت، هماهنگی
 
 فكری و روحی می باشد. وقتی كه قله همانطور دور و غیرقابل دسترس به نظر
 
می رسد. شخص می باید به این روش اعتماد نماید كه مسافتهای باقی مانده را به
 
كندی ولی پیوسته پشت سر بگذارد. در این نوع حركت گامها می باید آهسته تر
 
 از مواقع معمولی برداشته شود، به نحوی كه نفس كشیدن مانع صحبت كردن نشود.

اگر در هنگام حركت دچار تنگی نفس بشویم و نتوانیم براحتی با دیگران صحبت نماییم
 
 می توان نتیجه گرفت كه سرعت قدم برداشتن زیاد است. قدم برداشتن آهسته و
 
 متعادل، احتیاج به استراحت ثابت و ایستای كمتری پیدا می نماید و بسیار بهتر از
 
 قدم برداشتن سریعی است كه مستلزم تعداد استراحت بیشتری می باشد یك كوه پیما
 
 می باید بدون نیاز به استراحت، لااقل برای مدت یك ساعت راه پیمایی نمودن بتوان
 
د بر روی شیبهای تند با هماهنگی قدم برداشته و تنفس خود را كنترل نماید. یك نفر
 
مبتدی نباید بیشتر از ده كیلومتر در روز راه پیمایی نماید مخصوصاً در شرایطی كه
 
ارتفاع بیشتر از 1500 متر باشد. در مناطق برفی و قلوه سنگی این مقدار به
 
 تناسب كاهش می یابد.

نحوه حركت در سرازیری

اولین مرحله آمادگی هنگام حركت در سرازیری این است كه داخل پوتین جوراب
 
 ضخیم و نرم دیگری پوشیده و با بستن محكم بندكفش از حركت اضافی پا در پوتین
 
 جلوگیری نماییم.

مراحل چهار گانه حركت در سرازیری

1. قدمهای برداشته شده در سرازیری می باید متعادل تر از قدمهایی باشد كه
 
 تنها تحت تأثیر قوه جاذبه قرار می گیرد و بی اختیار برداشته می شود.

2. پا در هر قدم با زانوی شكسته بر روی زمین قرار می گیرد و پاها مرتب و متواتر
 
 در كنار یكدیگر حركت می نمایند. راه پیمایی در سرازیری هیچ كجا به اندازه راه
 
 پیمایی در سربالایی مشكل نیست ولی نباید شدت جراحات وارده را در سرازیری نادیده گرفت.

3. در سرازیری است كه خراشهای پوستی ایجاد می شود و مفصل زانوها جابجا شده
 
 مچ پا می پیچد، لذا سرعت راه پیمایی در سرازیری نباید خیلی بیشتر از سرعت سربالایی باشد.

4. در سرازیری شخص باید گامهای خود را با اختیار و كنترل شده بردارد و به دلیل
 
 همین كنترل حركت است كه شخص باید به میزان سرعت خود دقت نماید. معروف
 
است كه كامیون با هر دنده ای كه در سربالایی می رود حداكثر با یك دنده سبكتر از
 
آن در سرازیری به آن توجه كند و همچنین به استراحت در سرازیری به همان
 
 اندازه استراحت در سربالایی اهمیت دهد.

تنفس صحیح در كوه

تنفس باید عمیق و به طریقه صحیح صورت گیرد برخلاف آن چه اكثر اشخاص
 
 انجام می دهند حجم ششها نباید از طرفین افزایش یابد در اثر این نوع تنفس
 
 غلط حجم قفسه سینه افزایش می یابد.

در تنفس صحیح حجم ششها از ناحیه تحتانی افزایش یافته كه این امر با
 
 افزایش حجم شكم همراه است. این شكل تنفس در ناحیه شكم به صورت ضربان
 
 مشخص و روشنی قابل رؤیت می باشد.

لذا از نظر راحتی هیچ وقت نباید كمر را محكم با كمربند و مانند آن بست، كمربند
 
 می باید در پایین ترین حد ممكن بسته شود، در این روش باید سعی گردد هوای
 
 
 دم به تحتانی قسمت ریه ها هدایت و انباشتگی ریه ها از هوای دم انجام پذیرد.
 
عمل بازدم بعد از یك مكث چند ثانیه ای و حداقل سه ثانیه به دنبال عمل دم با فشار
 
 پرده دیافراگم به قسمت تحتانی ششها به طور كامل با حداكثر تخلیه صورت بگیرد.
 
 
 
منبع : اولین ستاره شرق

نظرات() 
How we can increase our height?
دوشنبه 16 مرداد 1396 10:31 ب.ظ
I'm gone to inform my little brother, that he should also pay a quick visit this weblog on regular basis to take updated from most up-to-date news.
BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 12:36 ق.ظ
Hi there I am so excited I found your website, I really found you by
error, while I was searching on Askjeeve for something else,
Nonetheless I am here now and would just like to say kudos for a remarkable
post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design),
I don't have time to read through it all at the moment but I have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep
up the great job.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :